ЛІТЕРАТУРА НА 11 КЛАС
1.
Йоганн
Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832) «Фауст» (І частина), останній монолог Фауста (ІІ
частина).
2.
Франц Кафка
(1883 – 1924). «Перевтілення».
3. Михайло Опанасович Булгаков (1891 – 1940) «Майстер і Маргарита».
4.
Джордж
Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950) «1984»
5.
Бертольт
Брехт (1898 – 1956) «Матінка Кураж та її діти».
6.
Генріх
Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».
7. Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті».
8. Ернест Міллер Гемінґвей (1899 –
1961). «Старий і море».
9. Ґабріель Ґарсіа Маркес
(1927 – 2014). «Стариган із крилами».
10.
Милорад
Павич (1929 – 2009). «Скляний равлик» або Хуліо Кортасар (1914 – 1984). «Менади» (1 твір за вибором учителя)
11.
Джон Майкл
Ґрін (нар. 1977). «Провина зірок».
Для
вивчення напам’ять
Й. В. Ґете
«Фауст» (один із монологів Фауста за вибором учителя), Ґійом Аполлінер (1 вірш за вибором учня),
Р. М. Рільке (1 вірш за вибором учня), А. А. Ахматова
(1 вірш за вибором учня), В. В. Маяковський (1 вірш за вибором учня),
Б. Л. Пастернак (1 вірш за вибором учня).
Урок 9
Тема. ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ. А. Гавальда (наголос на останню а - франузьке прізвище). Роман"Просто разом" - сучасна французька історія про головне: кохання, життя, щастя.
ЗАВДАННЯ:
1. Перегляньте презентацію про письменницю.
2. Прочитайте роман "Просто разом". Це книга про любов, самотність, заборонені емоції та теплоту, що раптово наступає після того, як починаєш дозволяти собі все перераховане. На читання у вас - цілі канікули.
Аудіокнигу (рос. мовою, українського перекладу навіть в друкованих виданнях не знайшла) ви можете послухати, натиснувши на картинку нижче- за посиланням в ютубі ви зможете прослухати лише частину роману 1 год., але якщо ви перейдете на опис книги під відео в ютубі в коментарях знайдііть та натисніть " показати більше"- , відкриєте посилання на повний текст:
3. Перейти на сайт, щоб переглянути екранізацію твору, Франція, 2007 рік, (А. Гавальда стала автором сценарію) ви зможете, натиснувши на наступну картинку (1 год. 36 хв.):
4. Читаючи роман чи переглядаючи фільм, подумайте над наступним питанням: - Як потрібно жити, щоб бути щасливим?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
- В наступну п'ятницю в блозі буде розміщено список літератури на 11 клас.
Урок 8
Тема. Ніл Річард МакКіннон Ґейман (нар. 1960) - англійський письменник-фантаст, автор романів, графічних новел і коміксів. . «Чому наше майбутнє залежить від
читання» – лекція Н. Ґеймана про важливість читання в житті
людини.
ЗАВДАННЯ
1. Прочитайте наступний матеріал про письменника:
Поява на літературному просторі англійського
фантаста Н. Геймана викликала шквал емоцій у читачів по всьому світу, а сам
автор раз-у- раз почав отримувати
престижні премії. Хто ж він, цей популярний письменник?
Ніл Гейман народився у місті Портчестер в 1960 році. Його батько був
бізнесменом, мати працювала фармацевтом. Після закінчення школи Ніл обрав
професію журналіста.
Творчу діяльність почав у 1983 році, захопився
коміксами, ставши лідером у цьому жанрі, завоював численні престижні премії —
не лише англійські й американські, але й премії ще 8 країн. Одну з найвідоміших
його серій — про Піщану людину- газета “The Los Angeles Times” назвала
“найкращим сучасним коміксом у світі”.
У 1992 році письменник переїхав з Англії
до Сполучених Штатів.
Фантастику він почав писати наприкінці
1980-х. З тих пір опублікував близько двох сотень оповідань, романів, статей .
Найбільш популярні твори, перекладені
українською :
“Зоряний
пил”
“
Скандинавська міфологія”
“Небудь-
де”
“Обережно,
тригери!”
“Книга
кладовища”
“Кораліна”
“Піщана
людина”
“Американські
боги”
2. Натисніть на зображення - перейдете до тексту лекції Ніла Геймана «Чому наше майбутнє залежить від читання» , прочитайте її (читання займе 5-7 хвилин)
Примітка: Чому майбутнє світу залежить від читання? Що художня література дає людям і як змінює їх? Чому паперові книжки ніколи не зникнуть? Навіщо у сучасному світі бібліотеки та бібліотекарі? Як звичайна уява здатна покращити наше життя? Які обов’язки ми, дорослі, маємо перед дітьми та світом? Відповіді на ці та інші важливі питання спробував дати всесвітньо відомий письменник Ніл Ґейман у відкритій лекції, прочитаній 2013 року під егідою Агентства з читання у мистецькому центрі «Барбікан», що у Лондоні.
3. Подумайте над проблемним питанням:
- Чому
письменник у своїй промові звернув увагу на книжки та бібліотеки? -Згадайте, у
яких прочитаних вами творах теж ішлося про них?
Подивіться відеозапис лекції англійською (для переходу натисніть на зображення):
4. Перегляньте та прочитайте матеріал презентації до уроку:
5. Завдання на останньому слайді презентації виконайте письмово.
6. ВИСНОВОК. Наше сьогодення перенасичене інформацією і, на жаль, сучасна молодь усе менше шукає відповіді на свої питання в мудрих книжках. Це тривожить багатьох письменників і вчителів. Адже, як відомо, коли люди перестають читати, вони перестають думати. Тож Ніл Гейман закликає людей більше часу приділяти читанню і частіше відвідувати бібліотеки.
7. МОЖЕТЕ прочитати ще один твір, «Кораліна» — повість британського письменника Ніла Ґеймана 2002 року. Твір розповідає про дівчинку на ім'я Кораліна, яка потрапляє до іншого дому, на неї також чекають інша мама та інший тато.
Під час читання подумайте над запитанням: “Чому Кораліна потрапила в “іншу” сім’ю?”
Мультфільм за мотивами твору - "Кораліна у світі кошмарів"
6. ВИСНОВОК. Наше сьогодення перенасичене інформацією і, на жаль, сучасна молодь усе менше шукає відповіді на свої питання в мудрих книжках. Це тривожить багатьох письменників і вчителів. Адже, як відомо, коли люди перестають читати, вони перестають думати. Тож Ніл Гейман закликає людей більше часу приділяти читанню і частіше відвідувати бібліотеки.
7. МОЖЕТЕ прочитати ще один твір, «Кораліна» — повість британського письменника Ніла Ґеймана 2002 року. Твір розповідає про дівчинку на ім'я Кораліна, яка потрапляє до іншого дому, на неї також чекають інша мама та інший тато.
Під час читання подумайте над запитанням: “Чому Кораліна потрапила в “іншу” сім’ю?”
Мультфільм за мотивами твору - "Кораліна у світі кошмарів"
ДОМАШНЯ РОБОТА
2. Перейдіть за посиланням та виконайте тест
Для 10-Б класу: Код доступу повідомлено в гугл-класі
Для 10-А та 10-В класів : тест пройти до 20 травня 21.00 Код доступу буде повідомлено в гугл-класі
2. Перейдіть за посиланням та виконайте тест
Для 10-Б класу: Код доступу повідомлено в гугл-класі
використайте цей код до 18 травня 18.00
відкривши посилання join.naurok.ua
відкривши посилання join.naurok.ua
Для 10-А та 10-В класів : тест пройти до 20 травня 21.00 Код доступу буде повідомлено в гугл-класі
Урок 7
Тема: Зміни в драматургії на межі ХІХ-ХХ ст. Моріс Метерлінк (Бельгія) як теоретик і практик "нової драми". Ідея одухотворення життя й відновлення зв'язків у драмі-феєрії М.Метерлінка "Синій птах".
1.Запишіть число, класна робота, тема уроку.
УСНА РОБОТА: Прочитайте матеріал підручника с. 206-209.
2. УСНА РОБОТА: Згадайте особливості "нової драми", розглянувши наступні плакати.

3. УСНА РОБОТА. Матеріал, присвячений особливостям "нової драми", вам відомий з уроків зарубіжної літератури в 9 кл., під час вивчення творчості Г. Ібсена "Нора або Ляльковий дім" та Б. Шоу Пігмаліон". Подивіться наступну відеопрезентацію з теми.

5. Подивіться буктрейлер до твору "Синій птах" (2 хв.)
6. До тексту драми- феєрії М. Метерлінка "Синій птах" ви зможете перейти, натиснувши на картинку:
Якщо твір не прочитали, можете прослухати аудіокнигу...
7. УСНА РОБОТА. Робота над змістом драми "Синій птах". Натисніть на картинку нижче та перейдіть у вітуальну книгу, гортаючи сторінки якої,читайте матеріал, переглядайте відео та виконуйте УСНО різноманітні завдання:
- Наприклад, на сторінках 1-2 ви пограєте (за бажанням), зможете розшифрувати кросенс (Кроссенс (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл, тож кросенс – перехрестя значень, понять) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з 9 зображень, кожне з яких пов’язане з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття, явище або факт.) та розгадати зашифрованене висловлювання про Метерлінка.
- Розгадайте філворди (за бажанням) на с.6 та 17-18. (Філворд – це угорський кросворд, головоломка, в якій потрібно знайти всі слова, вписані в квадратну сітку. На перший погляд, літери вписані хаотично, але, насправді, всі вони є частиною слів.)
- Жанр твору Метерлінка "Синій птах" , створеного у 1908 році, драма - феєрія. (З поняттям ФЕЄРІЯ ви знайомились в 7 класі під час вивчення повісті О. Гріна "Пурпурові вітрила", та на уроках укр. літ в 10 класі , коли вивчали драму-феєрію Л. Українки "Лісова пісня".) На с. 8 міститься пояснення особливостей цього жанру.
- На с. 11 міститься гра- вікторина за змістом "Синього птаха". Відпочиньте та розважтесь (за бажанням).
- Складіть пазли, пов'язані з композицією драми-феєрії "Синій птах" ( для розширення картинки натисніть на значок розширення справа угорі) на с. 19.
А тепер натискайте та переходьте...
8. УСНА РОБОТА. Прочитайте матеріал підручника на с. 217-219, а також "Символіка образів драми-феєрії "Синій птах"
Усі образи в п’єсі можна умовно поділити на дві групи: образи з реального світу і міфологічно-казкові. Однак автор порушує межу між реальним та ірреальним, тому кожний із персонажів отримує особливий символічний зміст. ( Саме тому деякі дослідники виділяють не 2, а 3 групи героїв: реальні, алегоричні, символічні.)
Наприклад, Тільтіль і Мітіль — це не просто діти, а уособлення думки письменника про могутність людської природи, про здатність особистості духовно відроджуватися. Герої нічого не бояться, вони мужньо дивляться в обличчя Долі, підкоряють природні стихії, перемагають смерть. Не випадково вони перебувають у центрі твору. Автор вірить у майбутнє людства, у здатність молодого покоління відкрити таємниці буття.
Символічно, що сусідка Берленґо перетворюється уві сні на фею Бери- люну, а образ Великої Материнської Любові нагадує Тільтілеві його матір. У такий спосіб драматург звертає увагу на те, що в кожній людині є щось чарівне, нерозгадане, дивовижне: «Людина — найвище божество»,— ці слова неодноразово повторюються у творі.
У п’єсі оживають предмети, рослини, тварини. Прийом олюднення символізує ідею Метерлінка про те, що світ живий. Він рухається, розвивається, і людство має докласти чимало зусиль, щоб зрозуміти цей світ та навчитися жити в злагоді з ним.
Абстрактні образи (Темнощі, Блаженства, Радощі та ін.) уособлюють приховані сторони людської душі — як темні, так і світлі. Письменник доводить, що людина перебуває в центрі духовної боротьби, яка триває не тільки у світі, а й у її серці. Від наслідків цієї боротьби, від перемоги людяності залежать сучасне й майбутнє.
Особливого значення у творі набувають образи Душі Світла і Синього птаха. Це символи моральної мети людства, яка, на думку М. Метерлінка, повинна спонукати його до пошуків і розвитку. У п’єсі Душа Світла веде за собою дітей, показуючи їм, висвітлюючи найпотаємніші куточки буття. Світло зрештою перемагає Ніч, просвітлюються й душі героїв.
Образи-символи в п’єсі та що вони символізують?
■ Синій птах є символом щастя.
■ Пес — утілення відданості, готовності до самопожертви.
■ Кіт — символ улесливості, підступності, зрадництва.
■ Хліб — уособлення слабкодухості.
■ Душа Світла — утілення справедливості, символ пізнання нового.
■ Вогонь — уособлення відчайдушності.
■ Двері — символ незнання.
■ Блаженства — це відображення самовдоволення тощо.
Трактування фіналу драми-феєрії «Синій птах»
Щастя — багатогранне, воно в усьому, що нас оточує: у природі, у родині, у хатньому затишку, у щоденній праці, у дружньому спілкуванні, у допомозі оточуючим та віддаванні свого тепла людям. Тому Синього птаха герої п’єси М. Метерлінка знаходять удома, біля себе, що також дуже символічно. Щастя полягало не лише в пізнанні природи та світу, в осягненні істини. Воно — у добрих справах, які слід робити для ближніх.
Синій птах — це символ Щастя і непізнаної Таємниці життя, яких завжди прагнуло людство. Тільтіль і Мітіль ніде не могли знайти чарівного Птаха. Кілька разів їм здавалося, що вони вхопили його, однак Синій птах так і залишився мрією. І все ж мрія про Щастя, за словами Метерлінка, не є марною, тому що вона рухає людство вперед.
9. ПИСЬМОВА РОБОТА. Напишіть есе "У чому полягає щастя?" Висловіть власну думку на дану тему, спираючись на текст та використовуючи слова із поданої нижче "хмарки слів".


Д/З . Фото класної роботи сфотографуйте та відправте в гугл-класі.
На додаткову оцінку можете виконати на вибір завдання № 6 на с. 219 (завдання не групові, а індивідуальні).
На додаткову оцінку можете виконати на вибір завдання № 6 на с. 219 (завдання не групові, а індивідуальні).
Урок 6
Тема. Художнє новаторство Артюра Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті "Голосівки"
1.Запишіть число, класна робота, тема уроку.
УСНА РОБОТА: В поезії символістів Поля Верлена та Артюра Рембо наявні риси ІМПРЕСІОНІЗМУ. Давайте з'язуємо, що це за напрямок в мистецтві.
УСНА РОБОТА: В поезії символістів Поля Верлена та Артюра Рембо наявні риси ІМПРЕСІОНІЗМУ. Давайте з'язуємо, що це за напрямок в мистецтві.
Перегляньте Експрес-урок на тему "Імпресіонізм" (8 хв.)
2. УСНА РОБОТА. Згадайте визначення (перегляньне запис в словничках в кінці зошита), що таке імпресіонізм: Імпресіонізм — художній напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань. Сформувався у Франції в другій половині XIX ст., насамперед у малярстві. Визначення походить від назви картини Клода Моне «Враження. Схід сонця» («Impression. Soleil levaht», 1873).
Джерело: https://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/2690-impresionizm-viznachennya Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua
3. УСНА РОБОТА. З матеріалу попереднього уроку ви вже знаєте, що А. Рембо називають "злим генієм" Верлена. Познайомтесь детальніше з історією життя А. РембО( наголос на О) прочитавши матеріал підручника на с. 197-200 .
4. УСНА РОБОТА. Якщо вас зацікавив життєвий та творчий шлях поета, детальніше ви зможете дізнатись про нього з відеолекції
"А. Рембо"(30 хв.).
"А. Рембо"(30 хв.).
5. УСНА РОБОТА. Як поет Рембо "помер" в 20 років. Після 1874 року він жив ще майже 20 років, але не написав жодного поетичного рядка. За життя видав єдину поетичну збірку "Літо в пеклі" (або "Пора в пеклі").Чому? На це питання спробували відповісти автори фільму "Затемнення", який розповідає про складні й трагічні стосунки Рембо та Верлена. (В ролі Рембо - Леонардо Ді Капріо). Подивіться епізод з цього фільму.
6. УСНА РОБОТА. Згадайте, що таке сонет.
Соне́т — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямбу, власне, двох чотиривіршів з перехресним римуванням та двох тривіршів з усталеною схемою римування: абаб, абаб, ввд, еед або перехресною абаб, абаб, вде, вде,
Подивіться буктрейлер до сонету "Голосівки".
7. УСНА РОБОТА. Прочитайте сонет А. Рембо "Голосівки" с. 201 підручника, а також матеріал рубрики "У творчій майстерні письменника" на с. 202.
Словникова робота - усно з'ясовуємо значення незрозумілих чи нових слів (чорним виділено наголос):
Тороплене - ТОРОПЛЕ́НИЙ, а, е, розм. Який перебуває в стані дуже великої розгубленості, замішання; приголомшений, очманілий, божевільний.
Пурпур - Пу́рпур — темно-червоний, яскраво-червоний колір з фіолетовим відтінком; багрянець.
Жмури - Невеликі хвилі на поверхні води.
Пасовищ - Пасови́ще[1], пасови́сько[2][3], па́ша[4], діал. пашня́[5] — земельне угіддя, покрите рослинністю, що використовується тваринами (худобою, птицею) як підніжний корм. Пасовища ділять на природні і сіяні, або штучні. Рослинний покрив природних пасовищ складається головним чином з багатолітніх дикорослих трав, інколи з лишайників (тундра), напівчагарників і чагарників (тундра, напівпустеля і пустеля). Сіяні пасовища створюють висіюванням суміші злакових багатолітніх і однорічних трав.
Алхімія - це загальна назва систем трансформації людини, що засновані на метафорі хімічних перетворень та використанні хімічних сполук, а також спроб отримання дорогоцінних металів, еліксирів, філософського каменю, універсального розчинника, питного золота та інших речовин, які начебто володіють дивовижними властивостями.
Сурма - Су́рма́ (від тур. surna, zurna («зурна») < перс. surna(j))[1] — старовинний український дерев'яний духовий музичний інструмент. Грали на ньому «сурмачі». Використовували як військові музи́ки, так і цивільний люд. Зараз сурми витіснені мідними інструментами. Є спроби відновити сурми в оркестрах народних інструментів.
Омега - двадцять четверта і остання літера грецької абетки, в системі грецьких чисел, має значення 800. Буквальне значення, «о велике» на противагу літері омікрон.
8. УСНА РОБОТА. Одне з трактувань сонета - змалювання символічної картини людського буття: від темряви до світла через бурхливі пристрасті та пізнання таємниць Всесвіту.
В цьому творі уподібнення звука - кольору набуває функції "сугестивності" (навіювання).
Подивіться відеоряд до поезії "Голосівки".
В цьому творі уподібнення звука - кольору набуває функції "сугестивності" (навіювання).
Подивіться відеоряд до поезії "Голосівки".
9. УСНА РОБОТА. Опрацюйте презентацію: переглядаємо слайди, читаємо текст, УСНО відповідаємо на питання, працюємо з QR кодами.
10. ПИСЬМОВА РОБОТА. Попрацюйте з наступною карткою-плакатом, виконавши запропоноване завдання ПИСЬМОВО в зошитах.
11. УСНА РОБОТА. Прочитайте матеріал підручника, рубрики "Українські стежини зарубіжної літератури", "Літературні нотатки подорожнього", " Зі скарбниці літературно- критичної думки", "Мистецькі передзвони"на с. 202 - 204 підручника.
12. Якщо є бажання - прослухайте вірш Рембо "Відчуття"
12. Якщо є бажання - прослухайте вірш Рембо "Відчуття"
13. Справжнім літературним шедевром творчості Рембо є поема "П'яний корабель". Якщо бажаєте, прослухайте цей твір . Читає Вадим Василенко. (8 хв.)
14. УСНА РОБОТА. Про що поема "П'яний корабель"? Дізнаєтесь з наступного матеріалу. (2 хв.)
15. УСНА РОБОТА. Прослухайте пісню сучасного музиканта Bob Dylan - "You're Gonna Make Me Lonesome When You Go", присвячену Рембо, творчістю якого він захоплювався.
Боб Ді́лан (англ. Bob Dylan) — псевдонім Ро́берта А́ллена Ці́ммермана (англ. Robert Allen Zimmerman) (24 травня 1941, Дулут, Міннесота, США) — американський співак, композитор, поет і гітарист, з лірики якого запозичено багато крилатих фраз, а музика вплинула на творчість величезної кількості композиторів-піснярів. Одна з найвпливовіших фігур у поп-музиці протягом останніх п'ятдесяти років. Значну частину своїх найвідоміших робіт музикант написав у 1960-х роках, коли його проголосили «голосом покоління» і однією з головних персон пісні протесту. ВІКІПЕДІЯ
Переклад пісні
Я бачив, як кохання проходить біля моїх дверейI've seen love go by my door
Ніколи раніше не було так близькоIt's never been this close before
Ніколи не було так легко чи так повільноNever been so easy or so slow
Я занадто довго стріляв у темрявіI've been shooting in the dark too long
Коли щось не вірно, це неправильноWhen somethin's not right it's wrong
Ти зробиш мене самотнім, коли підешYou're gonna make me lonesome when you go
Ніколи раніше не було так близькоIt's never been this close before
Ніколи не було так легко чи так повільноNever been so easy or so slow
Я занадто довго стріляв у темрявіI've been shooting in the dark too long
Коли щось не вірно, це неправильноWhen somethin's not right it's wrong
Ти зробиш мене самотнім, коли підешYou're gonna make me lonesome when you go
Драконові хмари так високо вгоріDragon clouds so high above
Я знаю лише необережне коханняI've only known careless love
Це завжди мене вдарило знизуIt always has hit me from below
Але цього разу навколо правильнішеBut this time around it's more correct
Прямо на ціль, так прямоRight on target, so direct
Ти зробиш мене самотнім, коли підешYou're gonna make me lonesome when you go
Я знаю лише необережне коханняI've only known careless love
Це завжди мене вдарило знизуIt always has hit me from below
Але цього разу навколо правильнішеBut this time around it's more correct
Прямо на ціль, так прямоRight on target, so direct
Ти зробиш мене самотнім, коли підешYou're gonna make me lonesome when you go
Фіолетовий конюшина, мереживо королеви АнниPurple clover, Queen Anne lace
Багряне волосся на обличчіCrimson hair across your face
Ви можете змусити мене плакати, якщо ви не знаєтеYou could make me cry if you don't know
Не можу пригадати, що я думавCan't remember what I was thinkin' of
Ви, можливо, занадто сильно зіпсуєте мене, любовYou might be spoilin' me too much, love
Ти зробиш мене самотнім, коли підешYou're gonna make me lonesome when you go
Багряне волосся на обличчіCrimson hair across your face
Ви можете змусити мене плакати, якщо ви не знаєтеYou could make me cry if you don't know
Не можу пригадати, що я думавCan't remember what I was thinkin' of
Ви, можливо, занадто сильно зіпсуєте мене, любовYou might be spoilin' me too much, love
Ти зробиш мене самотнім, коли підешYou're gonna make me lonesome when you go
Квіти на схилі пагорба, квітучі 'божевільніFlowers on the hillside, bloomin' crazy
Цвіркуни розмовляють в риммуCrickets talkin' back and forth in rhyme
Синя річка біжить повільно і лінивоBlue river runnin' slow and lazy
Я міг би назавжди залишитися з тобоюI could stay with you forever
І ніколи не усвідомлюй часAnd never realize the time
Цвіркуни розмовляють в риммуCrickets talkin' back and forth in rhyme
Синя річка біжить повільно і лінивоBlue river runnin' slow and lazy
Я міг би назавжди залишитися з тобоюI could stay with you forever
І ніколи не усвідомлюй часAnd never realize the time
Урок 5
Тема. Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці. Поль Верлен, естетичні погляди поета у вірші "Поетичне мистецтво". Зображення пейзажів природи і душі в "Осінній пісні". Сугестивність, музичність, живописність лірики.
1. Перевірка рівня засвоєння матеріалу попереднього уроку.
Виконайте тест до 12 квітня 10.00 год. (максимальна кількість балів - 6).Код доступу 349151
2. Запишіть число, класна робота, тема уроку.
УСНА РОБОТА. Прочитайте матеріал підручника с. 184-186. ПИСЬМОВА РОБОТА, Випишіть визначення в зошит (словнички в кінці зошита) понять СИМВОЛ, СИМВОЛІЗМ. Зверніть увагу на етапи символізму та теоретиків напряму.
УСНА РОБОТА. Прочитайте матеріал підручника с. 184-186. ПИСЬМОВА РОБОТА, Випишіть визначення в зошит (словнички в кінці зошита) понять СИМВОЛ, СИМВОЛІЗМ. Зверніть увагу на етапи символізму та теоретиків напряму.
3. УСНА РОБОТА. Прочитайте матеріал підручника с. 187-190 присвячений життю та творчості Поля Верлена
4. УСНА РОБОТА. Розширити знання біографії ви зможете за допомогою наступного відео (5 хв.)
5. ПИСЬМОВА РОБОТА. Запишіть в словничок визначення ІМПРЕСІОНІЗМ.
ПИСЬМОВА РОБОТА. Після теми створіть схему "Особливості творчості Поля Верлена" (+ 3 бали до тестів)
6. УСНА РОБОТА. Прочитайте вірш "Осіння пісня" на с. 191 підручника в перекладах Григорія Кочура та Миколи Лукаша. Зверніть увагу на мелодику вірша.
5. УСНА РОБОТА. Так виглядає твір в оригіналі, французькою:
Chanson d'automne
Les sanglots longs
des violons
de l’automne
blessent mon cœur
d’une langueur
monotone.
Tout suffocant
et blême, quand
sonne l’heure,
je me souviens
des jours anciens
et je pleure.
Et je m’en vais
au vent mauvais
qui m’emporte
deçà, delà,
pareil à la
feuille morte.
Дослівний переклад твору з французької:
Довгі ридання
Скрипок
Осінніх
Ранять моє серце
Томлінням
Одноманітним...
Аж задихаюсь
І блідну, коли
Дзвонить годинник;
Я згадую
Колишні дні
І плачу.
І я виходжу
На вітер лихий
Що носить мене
Туди-сюди,
Неначе
Пожовклий лист.
Можете прослухати французьку пісню "Осіння пісня", написану на слова П. Верлена
5. УСНА РОБОТА. Перегляньте відеоряд "Осіння пісня" в перекладі Миколи Терещенка. Який з трьох перекладів вам сподобався більше?
6. УСНА РОБОТА. Варто зазначити, що про популярність поезії Поля Верлена серед українських поетів свідчить ВЕЛИЧЕЗНА кількість перекладів його "Осінньої пісні". Всі поетичні переклади українською розміщені за наступним посиланням
7. УСНА РОБОТА. Прочитайте вірш П. Верлена "Поетичне мистецтво". (с. 192 підручника). Цей вірш вважається поетичним маніфестом символістів (Маніфе́ст (лат. manifestus — явний, очевидний, поклик, протест).Багатозначний термін, що може позначати:
- Писаний виклад творчих принципів літературного або мистецького угруповання, напрямку чи окремого автора. Маніфест хакера, Арт-маніфест. ВІКІПЕДІЯ)
ПИСЬМОВА РОБОТА. Випишіть із вірша речення, які складуть "Інструкцію символістів: як писати вірші" (+ 3 б до тестової роботи)
8. УСНА РОБОТА. Прослухайте вірш у виконанні Василя Буколика (Білоцерківський Василь Якович (18.03.1928, с. Одринка Нововодолазького району Харківської області — 03.12.2018, м. Харків) — професор кафедри історії України Харківського національного педагогічного університету імені Григорія Сковороди, доктор історичних наук. ВІКІПЕДІЯ)
3. УСНА РОБОТА. Перегляньте експрес-урок з теми, присвячений творчості Поля Верлена (6 хв.)
Домашнє заавдання: вивчити напам'ять вірш П. Верлена ("Поетичне мистецтво" або "Осіння пісня" - будь- який поетичний переклад, але знати прізвище перекладача), записати відео, на якому ви розповідаєте вірш напам'ять та надіслати мені на вайбер 0975281012 (інструкції з виразного читання знайдете на сторінках 6 та 7 класу)
Фото сторінки з класною роботою надсилайте в гугл клас до 10 квітня - для 10 А, В класів ( для 10-Б класу - до 16 квітня). Якщо фото не завантажується - повторіть спробу пізніше .
Фото сторінки з класною роботою надсилайте в гугл клас до 10 квітня - для 10 А, В класів ( для 10-Б класу - до 16 квітня). Якщо фото не завантажується - повторіть спробу пізніше .
Урок 4
Модернізм як культурно-мистецький напрям.Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм.
Ш. Бодлер - пізній романтик і зачитатель модернізму. Збірка "Квіти зла". Образи, символи, особливості поетичної мови.
Завдання
1. Прочитайте матеріал підручника с. 165 - 182
2. В зошиті запишіть число, класна робота, тема уроку. Випишіть особливості збірки "Квіти зла".
3. Випишіть в словничок в кінці зошита визначення понять: модернізм, сугестія.
4. Перегляньте буктрейлер до збірки "Квіти зла" (8 хв.)
5. Подивіться експрес урок з теми (8 хв)
6. Прослухайте вірш "Альбатрос" в українському перекладі
Д. Павличка (1 хв.)
7. А тепер в оригіналі - французькою
8. Прочитайте аналіз твору:
У вірші «Альбатрос» порушується важлива проблема – місце поета та його призначення в суспільстві. Тут є представлення двох світів: світу волі, високих ідеалів, мистецтва – і світу земного, духовно ницого, морально недосконалого. Протиставлення зумовлює контрастність образів – альбатрос і юрба, які набувають значення символів. Згідно з традиціями романтичної естетики альбатрос зображується як прекрасний, величний птах. Він ширяє у високому просторі неба, вільний і недосяжний для земних істот.
Небо – символ творчої волі митця, а політ альбатроса уособлює нестримний порив його уяви і фантазії. Птах у небі (тобто у світі своїх образів, фантазії, вільних пошуків) втілює безмежну владу митця у створюваному ним світі. Невипадково альбатрос називається «владикою», «королем блакиті», «володарем гроз та грому», «крилатим велетнем». Бодлер стверджує високе призначення мистецтва – служити небесним (тобто божественним) ідеалам, нести дух волі, світло краси. Слова «висота» і «блакить» символізують у вірші піднесені прагнення поета.
Водночас у вірші розкривається тема трагедії митця у духовно ницому суспільстві. З прекрасного птаха, який ще недавно літав у високому небі, а раптом опинився на палубі корабля, незграбний і безпомічний, глузують матроси. Вони перекривляють його, знущаються з нього. А він, утративши колишню силу, не в змозі протистояти безжальній юрбі. Ця яскрава алегорія викликає в читача почуття: ненависть до жорстокості й бездуховності, любов до прекрасного й високого.
Композиція вірша побудована на антитезі (протиставленні), що дозволяє поетові показати несумісність різних начал: земне і небесне; широкий, безмежний простір неба і замкнений простір корабля (своєрідна тюрма); альбатрос і гурт матросів (поет і натовп).
Художній світ поета забарвлений у різні кольори і відтінки – світлі, блакитні і темні, похмурі. «Альбатрос» – нагадує полотно художника з дуже чіткими лініями, композицією образів, перспективою.
Він неодноразово наголошує на могутній владі поезії і поета, бо вони – володарі вищої сфери духу. Образ митця всіляко возвеличується, адже він здатен «літати» на крилах власної фантазії. Хоча доля альбатроса у вірші лишається невідомою (найвірогідніше – трагічною), автор уславлює силу поета, оскільки навіть смерть не може перервати політ його духу, бо прекрасне – вічне.
В останній строфі твору замість слова «альбатрос» з’являється слово «поет». І в цьому виявляється авторський задум: замінивши природу (птаха) людиною, більше того – митцем, він явно віддає перевагу останньому. Альбатрос, вільне створіння природи, може раптово загинути. Але митець, хоча й «не має змоги йти» на падолі земному, перевершує природу, бо завжди лишається вільним у світі своєї уяви. Така ідея звучить у заключній строфі вірша.
«Традиції та новаторство у вирішенні проблеми «поет і натовп» (за віршем Ш. Бодлера «Альбатрос»)
| Традиції | Новаторство |
| У дусі романтичних традицій: – романтичне «двосвіття», протиставлення світу духовного і світу матеріального; – принцип контрасту у зображенні стосунків поета і натовпу; – художній паралелізм (образ птаха – уособлення образу поета); – тема трагізму долі митця у бездуховному суспільстві; – замкненість бездуховного матеріального світу; – безмежність, відкритість світу ідей, мистецтва; – непримиримий конфлікт поета з дійсністю – суто романтичний («байронічний») конфлікт. | Модерністські новації: – створення художніх світів за допомогою кольорів і відтінків; – живописна картинність зображення; – чітке визначення місця образів у хронотопі тексту (альбатрос – у царині неба, матроси – хистка палуба корабля); – утвердження місії поета як володаря вищої сфери духу (на початку XX ст. поети-модерністи були проголошені «володарями душ та дум» сучасників); – символізація тексту; – перехід символу в настрій, настрою – в думку, думки – в почуття; – утвердження ідеї невмирущості мистецтва і в ньому митця; елітарність, обраність митця; – суб’єктивне бачення і зображення проблеми «поет і натовп»; – ізольованість творчої особистості в реальному світі, її самотність. |
9. Прочитайте вірш "Вечорова гармонія". Продумайте, що в ньому незвичайного"? Яке відношення до нього має СУГЕСТІЯ (навіювання)? За бажанням подивіться одне з наступних відео:
Д//З
Дайте письмову розгорнуту відповідь на питання: "Що може приваблювати сучасну молодь в поезії Бодлера?" (можна наводити приклади з підручника)
Урок 3
ТЕМА. Підбиваючи підсумки теми " Роман ХіХ ст. "Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману ХіХ ст., національна своєрідність.
ЗАВДАННЯ:
1. Прочитайте матеріал підручника на с. 118-124 (до Ф. Стендаля). Зверніть увагу на такі питання:
1) Які особливості жанру "роман"?
2) Які різновиди роману існують? До яких різновидів відносять романи "Злочин і кара" Ф. М. Достоєвського та "Портрет Доріана Грея" О. Уайльда?
3) Що таке індивідуальний стиль?
4) Що сказав І. Франко про розвиток роману в європейських літературах?
2. Виконайте тест до 28.03.2020включно до 21.00. Код доступу 132187 використайте, відкривши посилання join.naurok.ua . Не забудьте в тесті вказати прізвище та клас, інакше результати не будуть зараховані.
Урок 2
ТЕМА. О. Вайльд " Портрет Доріана Грея". Проблема краси й моралі в романі . Система образів. Еволюція головного героя. Роль фантастики у творі. Символіка.
ЗАВДАННЯ:
1. Прочитайте матеріал підручника с. 156- 168.
2. Перегляньте відео - експрес-урок " Аналіз роману «Портрет Доріана Грея» О. Уайльда" (8 хвилин).
3. Перегляньте презентацію "Жанрова та стильова своєрідність роману «Портрет Доріана Грея» О. Уайльда. Завдання в презентації а також д\з виконайте усно. Посилання на тест розміщено нижче.
4. Опрацюйте самостійно матеріал за посиланням. Урок «Шлях духовного падіння Доріана Грея» ( конспект та презентацію):
- Складіть письмово в зошиті схему " Сходи пороку Доріана Грея".
- Д/ З - твір- мініатюра на вибір виконайте письмово в зошиті.
5.Перегляньте презентацію (особливості, історія створення, образи-символи, сходи пороку Доріана) до роману «Портрет Доріана Грея» О. Уайльда
6. Перейдіть за посиланням та виконайте тест за змістом роману «Портрет Доріана Грея» О. Уайльда (12 питань). Результат сфотографуйте або зробіть скрин та відправте мені на вайбер, підписавши прізвище та клас.
7. Якщо є бажання та можливість - виконайте наступне завдання на додаткову оцінку. Роздрукуйте та заповніть ФБ сторінки до роману ( картки: анкета роману, особливості роману, еволюція героя, проблеми краси та моралі), після заповнення листок - картку вклейте в робочий зошит.
8. Додатково (якщо бажаєте) перегляньте відео. М. Рошко: Портрет Доріана Грея. Відкрита лекція для студентів (48 хвилин)
Бажаю успіхів! Чекаю на тести. Запитання та враження прошу публікувати в коментарях до сторінки блогу.
Урок 1
ТЕМА. Оскар Вайльд (1854- 1900). Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Традиції і новаторство О. Вайльда у жанрі роману.
Завдання
1. Прочитайте матеріал підручника с. 181-156.
2. Перегляньте презентацію (12 хвилин)
3. Перегляньте відео: Життя
та творчість О. Уайльда. Відео на каналі
«1+1» (4 хвилини )
4. Прочитайте роман "Портрет Доріана Грея"
АБО
1) прослухайте Аудіокнигу «Портрет Доріана Грея» О. Уайльд (10 годин)
2) перегляньте телеспектакль
"Портрет Доріана Грея" (1968 рік. Російською мовою. 1 серія)
"Портрет Доріана Грея" (1968 рік. Російською мовою. 2 серія)











Немає коментарів:
Дописати коментар